کارک نوشته‌ها

مغزنوشته‌های یک ذهن مریض

کارک نوشته‌ها

مغزنوشته‌های یک ذهن مریض

کارک نوشته‌ها

عقرب‌ها | در بادهای تغییر (The Winds of Change)

جمعه, ۵ دی ۱۳۹۹، ۰۹:۱۹ ب.ظ

..::هوالرفیق::..

همیشه فکر می‌کردم این سبک آهنگ‌ها مربوط به مکاتب فراماسونری هست. از آنجایی که اسمش هم گذاشته بودن شیطان‌پرستی دیگر جرات فکر کردن به آن را هم نداشتم، چه برسد به گوش دادن‌شان. اولین باری که یک آهنگ راک گوش دادم را دقیقاً خاطرم هست. او داشت ورزش می‌کرد و یکی از آهنگ‌های گروه عقرب‌ها (Scorpions Band)  را گذاشته بود. یادم می‌آید به اولین چیزی که فکر کردم این بود که «چقدر ورزش کردن با آهنگ بهتر است؛ مخصوصاً اگر راک! هم باشد.» البته در عین حال داشتم تلاش می‌کردم که به آن گوش! نکنم؛ هر چه باشد این سبک نفرین شده بود.

او که هیجان مرا دیده بود گفت: «با گروه اسکُورپینز آشنا هستی؟»

+ نه!

- پس بزار با سافت راک (Soft Rock) شروع بکنیم؛ این هِوی مِتال (Heavy Metal) برای شروع به درد آشنایی با این سبک نمی‌خورد. ;)

«بادِ تغییر (Wind of Change)» اولین آهنگی بود که چون نسیمی گوش‌نواز وزیدن گرفت و دیدم را نسبت به این سبک حسابی تغییر داد.

آهنگ باد تغییر (Wind of Change) | دانلود

وقتی که آهنگ رو پخش کرد، شروع کرد به توضیحاتی از جنس این که فلسفه‌ی سبک راک چی بوده، و این که در دهه 40 و 50 از آمریکا شروع شده و بعد به اروپا رسیده. به راک‌های آن زمان «Classic Rock» می‌گویند. بعدها، شاخه‌های جدیدی وارد این سبک شده و تقریبا با تمام سبک‌های دیگر ترکیب شده مثل Pop و Country.

دومین آهنگی که برایم گذاشت را هم به خوبی به یاد دارم: «انسانیّت (Humanity)».

+ خیلی جالبه کسری، توی این آهنگ تماماً از اشعار سعدی! هم استفاده کردن...

آهنگ انسانیت (Humanity) | دانلود

این آهنگ که پخش شد در مورد تاریخچه‌ی خود گروه اسکورپینز برایم توضیح داد. اینکه این گروه چهار نفره آلمانی، با چه هدفی دور هم جمع شدند و به زبان انگلیسی آهنگ‌هایشان را تنظیم کردند. این گروه، از آن معدود گروه‌های راکی هستند که بعد از این همه مدت هنوز! متلاشی نشدند.1

بعد از آن زمان، آلبوم‌های مختلف این گروه را دنبال کردم. به نظرم آهنگ‌های «The Good Die Young» و «Love Will Keep Us Alive» هم جز آهنگ‌های شنیدنی گروه اسکورپینز هستند.

***

یکی از گروه‌های اولیه و بسیار معروفی که با این که سال‌ها هست که از آن‌ها می‌گذرد اما هنوز الگو (Role Model) بسیاری از گروه‌های راک امروزی هستند، گروه بیتِلز (The Beatles) است.

اولین آهنگی که از این گروه شنیدم - و آن زمان نمی‌دانستم که این هم نوعی سبک راک هست - به اسم «دیروز (Yesterday)» بود که در پس زمینه فیلم «بین2 (Bean)» پخش شد. کلاً همیشه تصورم از سبک راک این بود که باید با خشونت، صداهای نَخراشیده و گیتار الکتریکی که قرار نیست تا ابَد آرام بگیرد همراه باشد.

توضیحات تصویر: گروه راک بیتلز (the Beatles)

 از آهنگ‌های معروف این گروه که حتماً یک بار، خواسته یا ناخواسته!، آن را شنیده‌اید، آهنگ‌های «Don't Let Me Down» و «Hey Dude» می‌باشد.

دانلود آهنگ دیروز (Yesterday) | دانلود

از دیگر گروه‌های خوبی که نباید شنیدن آهنگ‌هایش را از دست بدهید، گروه «Imagine Dragons» هست که به نظر من، یکی از بهترین‌ها در عصر امروز ما هستند. البته بیشتر از این که راک باشند، Rock Pop اجرا می‌کنند.

یکی از بهترین آهنگ‌های‌شان را که اخیراً شنیدم را با شما به اشتراک می‌گذارم:

توضیحات ویدئو: کلیپ تصویری آهنگ Demons از گروه Imagine Dragons

***

گروه پینک فلوید «Pink Floyd» که با اغراق آن را خاص‌ترین و تاثیرگذارترین گروه راک انگلیسی به حساب می‌آورند؛ یکی از بزرگ‌ترین کنسرت‌ها را در سال 2008 در لندن برگزار کرد و همزمان با اجرای آلبوم «دیوار»ِ خود (The Wall)، دیوار را هم ساختند! که پیشنهاد می‌کنم آن را در یوتیوب نگاه کنید.3

هر چند که گروه‌های راک زیادی را تا امروز دنبال کرده‌ام اما باید اعتراف کنم که هیچ وقت نتوانستم با خیلی از سبک‌های آن به خصوص Heavy Metal ارتباط خوبی بگیرم و امروز سبک‌های Indie Music و Country Music را بیشتر ترجیح می‌دهم.

پی‌نوشت: به نظرم شنیدن دو سبک امروزی‌تر یعنی «Progressive Rock» و «Alternative Rock» را از دست ندهید.4 (بر روی هر کدام کلیک کنید)

 

---------------------------------------------------------------------------

1. معمولاً گروه‌های راک، پایدار باقی نمی‌مانند و بعد از مدتی از هم می‌پاشند.

2. فیلمِ «بین» سال 1997 که به مادر وستلر (Whistler's Mother) هم معروف است. (+)

3. یک دیوار آجری ساختند به شکلی که در تِرک‌های (Track) پایانی، خود گروه پشت دیوار قرار گرفته بود و مخاطبین جلوی آن... بقیه‌اش را اگر مشتاق بودید می‌توانید در یوتیوب دنبال کنید.

4. آهنگ این دو سبک، منتخب دوست و برادر عزیزم دکتر ایمان اکبری هست.

نظرات  (۵)

سلام امیر علی خوبی،یه سوال داشتم ببخش جاش اینجا نیست.شنیدم قارچ سمی پخش شده تو نمازی چند نفر اومدن برا پیوند کبد،مث اینکه موضوع جدیه.میشه بپرسی ببینی واقعیه.ممنون میشم ازت.بازم متاسفم اینجا پرسیدم.خسته نباشی

پاسخ:
سلام
در مورد قارچ نشنیدم ولی پیوند کبد رو بیمارستانِ پیوندِ بوعلی انجام میدن و نمازی این کار انجام نمیشه.
  • محمدجواد یعقوبی
  • امیرعلی جان؛ 

    راستش اول نوشته رو که دیدم،‌ حس کردم این پست با سلیقه‌م شاید سازگار نباشه. چون ابدا راک گوش نمیدادم. اما به خوندنش ادامه دادم و نظرم به طرز عجیبی عوض شد.

    همیشه گوشه ذهنم، وقتی اسم راک به میون میومد، مجموعه‌ای از ملودی‌های ناخوشایندی برام تداعی میشد که اصلا و ابداً نمیتونستم باهاشون ارتباط بگیرم. یه‌جورایی توی مایه‌های راک هوی‌متال که خودت گفتی.

    برای همین،‌ حتی یک بار هم سبک راک رو خودخواسته نشنیدم. و شاید شنیدم، اما نفهمیدم این راکه.

    این سه ترک که گذاشتی و دانلود کردم و گوش دادم. متوجه شدم بیشتر از بقیه مطابق میل و ضائقه‌ من هستن! نمیدونستم راک هم میتونه این مدلی باشه. تازه فهمیدم اشتباهی تعمیم دادم یک سبک رو به سایر سبک‌های موسیقی راک.

    ممنون که این باور غلط در ذهنم رو اصلاح کردی.

    پاسخ:
    محمدجواد عزیز،
    سیر مدل‌ذهنی من هم مثل خودت بود در رابطه با موسیقی راک. ;)

    امروز یکی از لذت‌بخش‌ترین سبک‌های موسیقی هست که دنبال می‌کنم.

    پیرو کامنت قبلیم

    حواسم نبود امیر علی 

    اسم آهنگ s.c.a.v.a

    آرتیست Hollywood undead

    پاسخ:
    فلسفه‌ی پشتِ ساخت آهنگ و متنش برام جالب بود. در واقع در مورد آخر دنیا داشت صحبت می‌کرد.
    البته ژانر آهنگ Hard Rock هست که معمولاً کمتر از این سبک گوش میدم.
    ممنون بابت معرفی ;)

    از همون قدیما هم به بلاگ و اینجور چیزی علاقه مند بودی

    قلمت هم که خوب بود

    باورم نمیشه چقدر اتفاقی این بلاگ رو پیدا کردم ولی کلی خاطره و حس خوب زنده شد

     

    سلام امیرعلی چقد صبح شنبه خوبی که با پست تو شروع شد:)

    وای من چقد آهنگ demonsرو دوست داشتم حدود 4سال پیش گوشش دادم وقتی که دور وبرمون پر از موسیقی بی معنا والکی بود.خیلی خیلی به دلم نشست زیاد با راک آشنایی ندارم ولی این آهنگ خیلی منو تو خودش برد. 

    راستی آهنگ just let me die رو گوش دادی اونم خیلی محشره

    پاسخ:
    سلام،
    موفق نشدم آهنگ رو پیدا کنم. کاش سال انتشار، خواننده یا هر اطلاعات دیگه‌ای که کمک می‌کنه پیداش کنیم رو هم برامون می‌نوشتی.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی