کارک نوشته‌ها

مغزنوشته‌های یک ذهن مریض

کارک نوشته‌ها

مغزنوشته‌های یک ذهن مریض

کارک نوشته‌ها

در جستجو | آنچه نباید برایش وقت بگذاریم

يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۱۰ ب.ظ

..::هوالرفیق::..

امروز این جمله را در وضعیت (Status) یکی از دوستانم دیدم، برایم جالب بود و خودم هم آن را در وضعیتم قرار دادم. بعد دیدم کافی نیست و خواستم اینجا در موردش بنویسم:

 

وَ لاَ تُعَنِّنِی بِطَلَبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِی فِیهِ رِزْقاً
«در جستجوی آنچه برایم مقدر نکرده‌ای، خسته‌ام مکن»1

 

«در جستجو بودن» چیزی هست که همه‌ی ما تجربه کرده‌ایم، سخت‌ترین‌ش برای من «هدف زندگی و معنای آن» بوده است که نمی‌خواهم در اینجا از آن صحبت کنم.

«مقدر کردی» یا همان تقدیرهای الهی که احتمالاً از آن شنیده‌اید، همان «قَدَر2»هایی هستند که می‌گویند قوانین این دنیا هست. یعنی مثلا دو دو تا می‌شود چهارتا و تو نمی‌توانی انتظار پنج را داشته باشی. اگر دو دو تا را انتخاب کردی چهار به تو می‌رسد، سه سه تا را برداشتی به عدد 9 می‌رسی. چرا که این طور مقدر شده است.

اگر چاقو را برداری و روی پرتقال بکشی آن را نصف می‌کنی و اگر وسط دریا بیوفتی غرق می‌شوی، اگر با آتش برخورد کنی می‌سوزی و از آب نمی‌توانی انتظار داشته باشی چیزی را خیس نکند. این‌ها مقدر شده.

البته استثناهایی هم داریم. مثلاً آتشی که ابراهیم را نسوزاند و دریایی که برای موسی شکافته شد و چاقویی که گردن اسماعیل را پاره نکرد. کاری به این هم ندارم...

 

یکی از دوستانم در واکنش به این وضعیت، یک تصویر برایم فرستاد که می‌خواهم آن را اینجا قرار دهم:

 خدایا من را خرج کاری کن که مرا بخاطرش آفریدی3

 ***

حالا دارم به این فکر می‌کنم، که باید در جستجوی چه چیزی باشیم و خودمان را برایش خسته کنیم؟

-----------------------------------------------------------------

1. تعقیبات نماز عشا (+)

2. قَدَر یعنی «اندازه‌» و «میزان»

3. منبع این جمله را در یکی از دعاها منتصب به حضرت زهرا (س) پیدا کردم. (+)

نظرات  (۵)

خیلی انتخاب این "راه رفتن" برای من چالشیه. حالا یه مدت این ذکر رو میگم ببینم چی میشه.

سلام امشب  اتفاقی  این وبلاگ رو دیدم  و فهمیدم من و شما هم دانشکده ای هستیم جالب بود. این جمله قلب منو آروم کرد  در جست و جوی آنچه برایم مقدر نکرده ای خسته ام مکن. چقدر حس خوبی داشت  ،بعد از مسیر اشتباهی که در زندگیم رفتم و اشتباهی که مرتکب شده بودم دعا و کمک خواستن از خدا بخاطر این اشتباهم.من  این جمله رو یه نشونه میدونم برای خودم.

خیلی برام جالب بود 👌

تابحال اینطوری ب خودم و کارهایی که انجام دادم و میخوام انجام بدم فکر نکرده بودم.

تا الان از خوندن وبلاگ شما خیلی لذت بردم.

موفق باشی

سلام

امروز برا کنکور 1400 شروع کردم

مطمئنا اول مهر هم رشته ایم

اینو چون دوستت دارم و چند وقتیه وبلاگتو میخونم به یادگار گذاشتم تا وقتی همکار شدیم و بهت زنگ زدم و دعوتت کردم به شهرمون این کامنت رو ببینی و یه ایولله به این دوستت بگی

در پناه مولی

یا علی

  • مسیح صدیق اردکانی
  • سلام جناب رستگار

    یه بار یادمه تو دبیرستان به امام جماعت مدرسه گفتم حاج آقا من نمی دونم معنای زندگیم چیه؟بنده خدا جواب داد شاید معنای زندگیت اینه که دنبال معنای زندگی بگردی!حالا اینکه حدود و ثغور سفسطه ی آخوندی رو جا به جا کرد رو کاری نداریم ولی من یه سوالی از حضرت خدا دارم و اونم اینه که:ای پادشه خوبان!جسارتا نمی شد یکم سر راست تر با بنده هات حرف می زدی و کمی رفع شبهه می کردی تا این همه نیاز به فعال سازی شبکه های نورونی در جهت درک حکمت و نیاتت نباشه؟!

    خدا رحم کنه...اصلا منو سننه!

    پاسخ:
    سلام مسیح جان،
    انشاالله که سلامت باشی. چند وقتی هست که برخی مطالب هذیان‌کده را دارم می‌خوانم؛ سبک نوشتن و گفتمانت را دوست دارم و برایم جالب هست.

    به نظرم خیلی خوبه که شروع به نوشتن کردی، این اتفاق و فرصت خوبی هست که دقیق‌تر و آگاهانه‌تر به مسائل ذهن‌مون فکر کرد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی